Wszystkie odcinki trasy Rail Baltica na obszarze województwa podlaskiego są modernizowane lub przygotowywane do modernizacji, tj.:
- linia kolejowa nr 6, odcinek Czyżew - Białystok: w trakcie modernizacji,
- linia kolejowa nr 38, odcinek Białystok - granica województwa (okolice Grajewa): w trakcie modernizacji, odcinek Osowiec - Grajewo - granica województwa ma zapewnione dofinansowanie z CEF 2, wniosek dot. odcinka Białystok - Osowiec będzie składany w trwającym naborze do CEF 2,
- linia kolejowa nr 39 i linia kolejowa nr 51 odcinek granica województwa (okolice Raczek) - Suwałki - Trakiszki: w trakcie prac projektowych.
Od grudnia 2023 r. umożliwiono dwutorowe prowadzenie ruchu na szlakach na odcinku od granicy województwa podlaskiego do stacji Białystok. Aktualnie trwają zasadnicze roboty budowlane na stacjach Łapy i Białystok – planowany termin zakończenia robót to grudzień 2024 r. Na pozostałych stacjach oraz szlakach trwają prace wykończeniowe – planowane zakończenie robót to II kwartał 2024 r. W zakresie budowy skrzyżowań dwupoziomowych zostały zakończone prace zasadnicze, aktualnie trwa procedura odbiorowa, planowane uzyskanie wymaganych pozwoleń na użytkowanie to II kwartał
2024 r.
Harmonogram działań dla odcinka Białystok - Ełk:
- planowane pozyskanie wszystkich decyzji administracyjnych: IV kwartał 2024 r.,
- planowane zakończenie prac budowlanych na stacji Ełk: wrzesień 2024 r.,
- planowane prace na odcinku Białystok - Ełk: w latach 2024 - 2028.
W sierpniu 2021 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na przebudowę stacji Ełk oraz sieci kolejowej w mieście. Zakończenie umowy planowane jest na wrzesień 2024 r. To pierwszy etap robót na odcinku Białystok - Ełk, dla którego obecnie trwa proces uzyskiwania decyzji administracyjnych.
Dla odcinka Ełk - Trakiszki (78 km odcinka głównego + 35 km odcinka uzupełniającego) trwają obecnie prace projektowe, zakończenie podpisanej pod koniec 2021 r. umowy na dokumentację projektową planowane jest w 2024 r. Na chwilę obecną w projekcie Krajowego Programu Kolejowego do 2032 r. zadanie to jest na liście rezerwowej, niemniej toczą się zaawansowane prace projektowe i zadanie będzie przygotowywane do zgłoszenia w ramach naborów CEF 2. Prace na odcinku Ełk - Trakiszki są planowane w latach 2025 - 2028.
Szczegółowy harmonogram dla linii Rail Baltica, zarówno dla odcinków Białystok - Ełk, jak i Ełk – Trakiszki, będzie możliwy do przedstawienia po wybraniu wykonawcy robót budowlanych.
Piotr Malepszak
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury
Warszawa, 09 lutego 2024
Polska jest krajem, który w największym stopniu korzysta ze środków Instrumentu Łącząc Europę – Connecting Europe Facility (CEF) w sektorze transportu spośród państw Unii Europejskiej i należy do największych beneficjentów drugiego naboru CEF. Nasz kraj otrzyma ponad 4 mld złotych na inwestycje w ramach instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF).
fot. https://www.rail-baltica.pl/